Tiny House van Steven & Leanne

Geplaatst op 25 juni 2021

Een trailer op maat

Eén van de meest gestelde vragen die wij  krijgen is:

“Jullie huisje is best groot. Staat het ook op een trailer?” En het antwoord is: “Ja, ook ons huisje staat op een trailer.” Dit was namelijk een eis vanuit het project.


Nog voordat wij bij het project waren toegelaten, gingen we aan de slag met het indelen van ons perfecte tiny house.

Op dat moment was de grootste standaard trailer 8,70 meter lang en met een gewicht van 650 kg zouden we hierop nog 2850kg kunnen bouwen, aangezien het totaalgewicht op zo’n trailer maximaal 3500kg mag zijn.


Eerst probeerden we ons droomhuis te schetsen op zo’n standaard verkrijgbare trailer maar we merkten we dat we telkens net niet goed uitkwamen om het naar onze wensen in te richten, vooral vanwege de wens om een slaapkamer te hebben waarin we zouden kunnen staan. 

Een optie was om uit te bouwen op de grootste trailer, maar ons gevoel zei dat dat niet zo’n goed idee was, vooral om dat we dan heel snel op het maximale gewicht zouden zitten.

Een andere optie was om met wat minder genoegen te nemen maar omdat we er ten opzichte van onze huidige woning er qua comfort liever niet op wilden inleveren (en we het kleiner gaan wonen toch ook wel wat eng vonden) zochten we toch nog even verder wat er mogelijk zou zijn.


Een ander type trailer

Na wat speuren op internet kwamen we erachter dat er verschillende soorten en categorieën aanhangwagens bestaan, en dat ‘landbouwaanhangwagens’ zwaarder en breder mogen zijn dan aanhangers voor een BE-rijbewijs. 

Een beperking daarbij is dat deze onder het langzaam verkeer vallen waardoor ze niet op auto-snelwegen mogen rijden, maar via de overige wegen (of eventueel via exceptioneel transport) is elke plaats wel bereikbaar.


De regelgeving was echter nogal onduidelijk was met betrekking tot landbouwvoertuigen. 

Wat ondanks de (beperkte) documentatie over langzaam verkeer/landbouwaanhangwagens ons niet helemaal duidelijk werd was hoeveel kilo er dan maximaal op vervoerd mag worden, en aan welke andere eisen moet zo’n aanhangwagen voldoen?

Volgens de RDW waren sinds het begin van het jaar de eisen verscherpt en dient een landbouwaanhangwagen uitgevoerd te worden met een eigen remsysteem.

Dat betekent dat een wiel en wielas hier geschikt voor moeten zijn.


Een landbouwaanhangwagen waarbij dit niet het geval is, kan door het ontbreken van een remsysteem lager uitgevoerd worden waardoor er meer opbouwruimte is.

Het lukte de carosseriebouwer helaas niet om deze assen en wielen op tijd te vinden.


Dus was het zaak om bij verschillende bedrijven en de RDW na te vragen wat voor ons de beste optie zou zijn.

Dit bleek echter een heel lastige kwestie; de RDW kon dit voor onze specifieke situatie niet direct zeggen en we kregen ook erg moeilijk contact. 

Stelden we een vraag, dan kregen we een standaard antwoord met een verwijzing naar allerlei officiële documenten en artikelen waar we niet veel wijzer door werden en vervolgvragen werden telkens op dezelfde manier beantwoord. Ergens ook logisch, want een tiny house op een trailer bouwen is een nog vrij nieuw fenomeen in Nederland en er was (en is?) dus blijkbaar nog geen standaard of categorie voor.

Zoektocht

Omdat het ontwerp van ons huisje toen nog niet helemaal af was, besloten we eerst om een tweedehands trailer te vinden die aansloot op onze wensen: Ongeveer een maat van 3 x 10 meter, sterk genoeg en laag bij de grond.


Helaas was dit een speurtocht die niet veel opleverde. 

Vrijwel alle tweedehands grote trailers waren te kort, te breed, te smal of te hoog op de wielen.

Vanuit het project was de eis dat ons huisje inclusief de trailer maximaal 4 meter hoog mocht zijn. 

Hoe hoger je trailer, hoe minder je opbouwhoogte. 

De meeste trailers die we vonden waren ruim boven de 90 centimeter. 

Dit betekent dat er veel minder ruimte overblijft voor een verdieping in je huis, zoals bijvoorbeeld een vide.


Tijdens deze zoektocht stuitten we wel op een trailer die op maat was ontworpen voor een ander tiny house van ongeveer 3 x 10 meter. 

We hadden een beetje twijfels bij dit ontwerp in verband met torsie krachten (omdat de assen voor en achter op de trailer gemonteerd zijn) en ook omdat er wel erg kleine wielen onder zaten. Toch besloten we contact op te nemen met de ontwerper Yvo van de Meulen.


Met Yvo bespraken we onze bedenkingen en wensen en hij stelde voor om een nieuw ontwerp speciaal voor ons op maat te maken.


We besloten dus de maten van ons huisje definitief vast te stellen op 9,5m lang x 2,9 (zodat het met de gevelbekleding 3 meter zou worden).


Op zoek naar een bouwer

In de weken hierna hebben wij contact opgenomen met verschillende carrosseriebedrijven die ons allemaal wel wilden helpen, maar in verband met de tijd dat wij onze trailer wilden hebben, vielen er al heel wat af.


Uiteindelijk hadden wij een goed gesprek met een wagenbouwer die dit voor ons kon gaan regelen. 

Het was zo goed als onder controle, maar door een recente wijziging in de wet van dat jaar, werd vastgesteld dat landbouwwagens voorzien moesten worden van een reminstallatie om goedgekeurd de openbare weg op te mogen.

Hierdoor ontstond er een nieuw probleem voor ons. 

Het ontwerp van ons huisje was inmiddels ook helemaal definitief, maar door de verplicht geremde wielas moest er een groter wiel geplaatst worden waar de reminstallatie in zou passen. 

Hierdoor zou de trailer dus alsnog weer hoger worden dan waar wij in het ontwerp vanuit gingen.


De carrosseriebouwer heeft erg zijn best voor ons gedaan om dit probleem op te lossen, maar helaas wilde dit niet lukken binnen een tijdsbestek dat we nog hadden.

Stress

Inmiddels waren er al meerdere weken verstreken en we hadden dus behoorlijk wat stress van de drukkende situatie en stonden we ook bijna op het punt alles af te blazen omdat we het echt even niet meer wisten.

Ties was flexibel en had inmiddels onze opdracht al twee keer naar achteren geschoven. Maar ja, dat konden we toch ook niet maar blijven vragen. Eenmaal hebben we zelfs op het punt gestaan om bij Chris en Annemiek langs te gaan om alles af te blazen omdat het te veel stress gaf, maar zij waren op dat moment niet thuis. Iets waar we achteraf héél blij om zijn.


Gelukkig maar voor ons, want op een ander moment kun je een situatie altijd weer wat beter overzien en met nieuwe moed gingen we weer op zoek.


En toen kwam er weer een optie

Via via kwamen we erachter dat de strandhuisjes van Willy Zuid in Katwijk op een bijzondere manier geplaatst en vervoerd werden. Deze vakantiewoningen zijn gebouwd op een plateau. 

Aan de achterkant van dit plateau kan een wielas worden vastgemaakt, die hydraulisch omhoog en omlaag gesteld kan worden.

Vervolgens koppelt een tractor zich vast aan de voorkant van het huis en is het geheel verplaatsbaar. 

Hij gebruikte dus voor al deze huisjes dus maar één set wielen. 

Dat leek ons ideaal.

De opbouwhoogte tot 4 meter wordt dan enkel beperkt door de dikte van het plateau/frame wat plat op de grond gezet kan worden, en de losse wielas kun je delen met mensen die ook gebruik willen maken van hetzelfde systeem.


Na een gezellig gesprek met de eigenaar verwees hij ons door naar de bouwer van dit systeem, Wout Hogervorst V.O.F. uit Noordwijkerhout en zo kwamen we in contact met Andre Hogervorst. Wij vertelden over ons project, en waar wij tegenaan liepen met de eisen voor onze trailer. 

Hij vond het erg interessant en een uitdaging die hij wel aan wilde gaan.


Na wat berekeningen kwamen we tot de conclusie dat een vergelijkbaar systeem van een plateau voor ons huisje prima zou werken, maar (ook dankzij nieuwe regelgeving) de verwissel- en verstelbare wielas duurder ging kosten.

Als anderen ook geïnteresseerd zouden zijn in dit systeem zou je de kosten van de wielas kunnen delen, maar door het tijdsbestek en alle plannen die andere bewoners van ons project al hadden gemaakt durfden we deze investering niet te doen.


De bouw

Gelukkig vond Andre ondertussen toch nog ergens een kleine wielas van 60 cm hoog inclusief remsysteem en hebben wij uiteindelijk gekozen voor een landbouwtrailer met 2 assen waarvan 1 as is geremd.

Ook had Andre contact met een andere wagenbouwer die toevallig een onderstel had uit 2017 wat nagenoeg overeenkwam met onze wensen en daardoor snel kon worden afgeleverd.


Dit was een behoorlijke opluchting. Uiteindelijk gaf alle uitzoekerij van het trailer-project ons zo’n vijf maanden vertraging. Maar nu we konden we eindelijk de fundering van ons tiny house definitief afronden en onze aandacht op de opbouw zelf konden gaan vestigen.




Onze trailer in het kort: 

Grootte: 950 x 290 cm

Gewicht: 2500 kg

Draagkracht assen totaal incl. huisje: ± 8000 kg

Draagkracht op locatie, ondersteunt door caravansteunen: > 10.000kg




Heb je interesse in het ontwerp van onze trailer? Stuur ons dan een mailtje op s-t-b@live.nl






2020 © Steven en Leanne, Katwijk

Website door

OK

Deze website maakt gebruik van cookies om je gebruikservaring te verbeteren.